Choose Royal

Design, objects, material culture and stuff.

Design das Aldeias do Xisto

AldeiasDeXisto_NunoAlves_CasaDasTecedeiras
É verdade que já vimos muitos projectos destes e muitos deles muito bons.
Juntam a riqueza do saber fazer português com o simples know how do design.
A fórmula parece certeira, mas também é verdade que não passam do fácil show off num país de 10 milhões de habitantes, onde os media se repetem.
Com pena nossa.
Mas as Aldeias do Xisto são um projecto mais complexo, que junta o turismo ao produto e ao lugar. A revalorização de 27 aldeias no centro do país, numa região montanhosa de xisto, juntou à recuperação do património imóvel o património imaterial, como os ofícios tradicionais.
É assim que juntam à marca Aldeias do Xisto uma colecção de objectos desenvolvidos pelas parcerias entre manufacturas e designers.
As propostas são mais relevantes no que concerne às tipologias tradicionais, tendo sido submetidas ao arranjo estético do design.
A comunicação do projecto baralha-se e espalha-se por 3 marcas, que não conseguimos diferenciar nem juntar: L4Craft, Água Musa e Agricultura Lusitana.
Mesmo assim são vistas fora de Portugal e chegam a merecer destaque. Nos media, pelo menos.
(imagens: objectos das colecções das Aldeias do Xisto de Nuno Alves/Casa das Tecedeiras, Casa Luzarte, Idálio Dias, Nuno Alves/ Officina Objectos Improváveis e Robin Bovey)
/
It is true that we have seen many projects like this and many of them with great quality: putting together the wealth of the Portuguese know-how with the know-how of design.
The formula seems accurate, but it is also true that most of the times it is not more than show off in a country with 10 million inhabitants, where the media keep repeating the same ideas.
But the Vilas do Xisto (Schist Villages) are a more complex project, which brings together tourism, products and place. The revaluation of 27 villages in the center of Portugal, on a mountainous region, joined to the recovery of the heritage property the recovery of the intangible heritage, such as the traditional crafts.
This is how they ad to the Vilas do Xisto brand a collection of objects developed by partnerships between manufacturers and designers.
The proposals are more relevant in the respect to traditional typologies, having been subjected to the design aestheticization.
The communication of the project gets lots over three brands, that we can not differentiate or join: L4Craft, Musa Water and Agricultura Lusitana.
Even so they have been seen outside of Portugal and come to be highlighted. In the media, at least.
(photos: Aldeias de Xisto designs by Nuno Alves/Casa das Tecedeiras, Casa Luzarte, Idálio Dias, Nuno Alves/ Officina Objectos Improváveis and Robin Bovey)
AldeiasDeXisto_AntonioFariaDaCunha_CasaLuzarte

AldeiasDeXisto_Idalio-Dias

AldeiasDeXisto_NunoAlves_OficinaObjectosImprovaveis

AldeiasDeXisto_RobinBovey

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on November 3, 2015 by in Colecções, Design and tagged .
%d bloggers like this: